Amiről nem tudtál: Kiakasztó anyagok az autódban

gettyimages-579210912

Totalcar extra: kőzetek, kukorica és más furcsaságok

Najó, a kiakadás talán túlzás, de tény, a mai autók (és az anyagmérnökök) tele vannak meglepetésekkel: az ember sokszor meglepődik, mikor kiderül, hogy épp min ül, vagy miből készült az a műanyagnak tűnő kis bizgentyű a műszerfalon. Furcsa anyagok az autóban toplista alább!


BIZARR KÉPEK: A FORD ÖSSZEMIXELT KÉT MUSTANGOT

Annyira nem meglepetés, de azért mégis: Kukorica

A Honda éveken át kísérletezett azzal, hogy a kőolaj alapú gyantákat és szintetikus szálasanyagokat növényi alapúra cserélje és a kukorica lett a megoldás. Biorostnak nevezték, bár az anyakönyvében poli-trimetilén-tereftalát szerepel. Ha nem doktoráltál kémiából, fordítunk: a kukorica fermentált formájáról van szó (ami nem a whiskey) és az ajtóbélésbe, a konzoltálcába, a karfába és az üléshuzatba is került belőle az FCX Clarity-ben.

(fotó: Honda)

Érdekes: Vulkáni kőzet

Nem lehet tudni, hogy pattant ki a Hyundai Accent és Elantra tervezőinek fejéből, hogy a vulkáni kőzet alkalmas autóbelsők kialakításához, de végül is jól jártak vele: a ruhaszerű anyag az A és B oszlopon (a szélvédő két szélén, illetve az első és a második ajtó között található tartóelemen) nem más, mint műanyag (99%), szálas szövettel (kb 1%) és vulkáni kőzettel (0.5%) mixelve. Állítólag azért döntöttek emellett, mert eszméletlenül egyszerű tisztítani és teljesen karcálló. Az sem mellékes, hogy kinézetre is adja, ugyanis a design mottó az volt, hogy "ne legyen gagyi műanyag" és ezzel a kombóval meg is ugrották a luxuslécet.

(fotó: Hyundai)

Már mindenben ez van: Szója

Bizony, nem csak a szusidat mártogadhatod a belőle készült szószba, a Kia Rióban ebből készül az ülésbélés is, pontosabban egy biológiailag lebontható szója-alapú polimerből. Elsőként a 2008-as Ford Mustangban használták, és a Chevy Voltban is ez van, ha már itt tartunk.

(fotó: Kia)

Seems valid: Műanyag palack

A Nissan fejlesztette ki azt a módszert, amivel műanyag flakonokat, vagyis azok rostjait hangszigetelő rétegekké lehet alakítani, melyek a műszerfalban tesznek jó szolgálatot. Ennél később tovább is mentek, konkrétan őrölt flakonokat tettek az elektromos (és 99%-ban újrahasznosítható anyagokból készült) Leaf üléseibe, míg a Ford a biztonsági övek csatjait készíti hajdani palackokból.

(fotó: Nissan)

Izgi: Kender

A Ryan Skelley általt 2009-ben tervezett Sunbeam Tiger ötlete bejárta az egész világot: az alváz újrahasznosított aluminiumból, a kaszni kender rostokból készülne, a gumik pedig kukoricakeményítő felhasználásával. A projektet 2025-re álmodta meg Skelley, kíváncsiak vagyunk, mi valósul meg belőle.

(fotó: Ryan Skelley)