Totalcar Retro - Népautók az utakon

tc-retro-1600x900

Előnyök, hátrányok, formatervezés és fogyasztói szokások: megnéztük, mit tudtak a keleti blokk legkelendőbb járgányai.

Ha gyorsan képbe akarsz kerülni a legnépszerűbb magyar retrokocsikból, az alábbi listával tedd meg!

TOTALCAR - SZEPTEMBER 7-TŐL ÚJ ÉVADDAL, A VIASAT6 MŰSORÁN!



Lada 2101-2107

1970-ben indult be az első Lada-üzem: az orosz AvtoVAZ járműgyártó vállalat modelljeit Lada néven csak exportra szánták, míg a belső szovjet piacon Zsiguli néven értékesítették. 1970-2012 között 17.572.000 darabot gyártottak belőle, így nem is csoda, hogy a szocializmus legnépszerűbb autójává vált.

Erősség: Formája a Fiat 124 tervei alapján biztos siker volt. Finom rugózású, jól vezethető. Strapabíró, kényelmesen elfér benne 5 felnőtt. Jól tuningolható konstrukció, magyar autósportban említésre méltó eredményeket ért el.

Gyengepont: Könnyű elakadni vele hóban és sárban a hátsókerék hajtás miatt.

Trabant 600/601

Az első Trabant 1957. november 7-én készült el, ez volt a legelterjedtebb autó Kelet-Németországban, és a többi szocialista országba is exportáltak belőle. 2.774.821 példányban készült, és törpeautónak nevezték, mivel – egyes tévhitek szerint – eredetileg nem is kocsinak készült, hanem fedett motornak.

Erősség: Olcsó, könnyű felépítésű, dinamikus és a maga idejében stílusos megjelenésűnek számított. Duroplast borítása nem rozsdásodik.

Gyengepont: Ütközéskor nagyon roncsolódik, nem biztonságos. Kétütemű motorja nem szolgált nagyon az egészségnek.


Škoda 1000MB majd 105/120

Az 1964-ben elindított 1000MB alumíniumöntvényből készült motorblokkjával és az önhordó acélkarosszériával simán felvette a versenyt a korabeli típusokkal. A konstrukció tesztelésére a Szovjetunió úttalan utait használták, 50 autóval 1,6 millió kilométert tettek meg. A nem sok technikai újítással rendelkező 105-ösből 839.811, a 120-asból 1.068.189 darabot gyártottak Csehszlovákiában, így szintén népautóvá váltak, de már kevésbé voltak népszerűek.

Erősség: Jól megtapad csúszós úton a farmotor, az alkatrészeket olcsón lehet cserélni.

Gyengepont: Kissé lomha és a kormányozhatósága is rossz, mivel nincs elég súly az első tengelyen. 

Dacia 1300/1310

1969-2004 között kisebb módosításokkal 1.959.730 darab készült az akkori román kormány kérésére elindított modellből. A cél az volt, hogy "román ember román autóval utazzék", olyannal, ami olcsó, elég nagy egy családnak, és 1.3-as motornál nem nagyobb adja a kraftot (amit egyébként végül a Renault szállított). A népautós kezdeményezés ellenére a legtöbb példány mégis exportra ment, a keleti blokknak, valamint Dél-Amerikába, Kanadába, Kínába és Észak-Koreába is.

Erősség: Megfizethető, gurul, szolgál.

Gyengepont: Sajnos erőteljesen korrodál és igen szervizigényes a viszonylag gyenge minőségű alkatrészek miatt.


Fiat 126p

1972-ben mutatták be a 23 lóerős kisautót, ami a Fiat 500-as motorját örökölte, némi módosítással. Ezt a licenszet vásárolta meg Lengyelország, mivel épp a kisautógyártásban látták akkor a jövőt. A Polski Fiat 126p-t '73-ban el is indították; A termelés a Trabantén is túltesz, 3.318.674 készült Lengyelországban (plusz még 1,3 millió az olaszoknál), '75-től pedig a Merkur Személygépkocsi Értékesítő Vállalat is megkezdte a forgalmazását, egy-egy példányra 1-2 év volt az átlag várakozási idő.

Erősség: Az egyik legkedvezőbb fogyasztású városi cirkáló volt a maga idejében. Kisautós varázs.

Gyengepont: Hosszútávon kényelmetlenné tud válni, a kis kerekek pedig nem bírják a kátyús utakat.